ONE-STOP SHOP
Købsvilkår
Innledning
Køb som gøres i denne netbutikk er reguleret af nedenstående standard salgsbetingelser for forbrugskøb af varer over Internettet. Forbrugerkøb over internet reguleres primært af aftaler, forbrugskøbsloven, markedsføringsloven, angreretloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrugeren ufravikelige rettigheder. Lovene er tilgængelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne aftale skal ikke forstås som nogen begrensning i de lovbestemte rettigheder, men opstiller partenes vigtigste rettigheder og pligter for handelen.
Salgsbetingelsen er udarbejdet og anbefalet af Forbrugertilsynet. For en bedre forståelse af disse salgsbetingelser, se Forbrugertilsynets vejleder her.
1. Avtalen
Avtalen består af disse salgsbetingelser, oplysninger givet i bestillingsløsningen og eventuelt særskilte aftalevilkår. Ved eventuelle modstrid mellem opplysningene, går det som særskilt er aftalet mellem partene foran, så fremt det ikke strider mod ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillæg blive udfyldt af relevante lovbestemmelser som regulerer køb af varer mellem næringsdrivende og forbrugere.
2. Partene
Følgende betegnes som sælger/selgeren.
Orgnr 919 894 245
Fandrops AS
Rødsåslia 45
1389 HEGGEDAL
post@fandrops.no
Køber er den forbrugeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som køber/køberen.
3. Fraktbetingelser, levering og pris
1. Frakt og gebyrer
Gratis frakt på bestillinger over en fastsat købsgrænse. Denne ser du øverst på hjemmesiden. For bestillinger under nåværende købsgrense vil det komme et frakttillegg på bestillingen. Frakttillægget vil blive kalkuleret og vist baseret på dine valg af leveringsmåte under udtjekning i kassen. Alt sendes direkte fra Norge uden gebyrer og toll.
2. Leveringsbetingelser og leveringstid
Porterbuddy
Alle stillinger som gøres før kl. 13:00 i normale virkedage bliver leveret på døren samme virkedag om modtagelsen af leveringer som tillater dette. Øvrige leveringssoner via Porterbuddy bliver leveret på døren dagen efter med mindre modtagere spesifiserer noget andet. Tjek din søn på https://porterbuddy.com/
TAGE MED
Alle stillinger som gøres før kl. 13:00 i normale virkedage bliver sendt samme virkedag, resterende virkedage efter – normalt vil man komme hentet eller hjem til dig i løbet af 1-3 arbejdsdage.
Vi har følgende leveringsvalg:
-
I postkassen (pose på døra)
Hvis sendingen ikke får plads i postkassen, leveres den som "pose på døren" (i stedet for nærmeste hentested). Vær opmærksom på denne risiko.
Ved dette valg anbefaler vi at du er hjemme til at tage i mod pakken når den ankommer, eller at du bor i et område med lidt indsyn til døren din. Dette er for at forhindre tyveri og anden risiko for at pakken skulle bli borte.
Når Bring har bekræftet levering af pakken din så vil ikke Fandrops stå ansvarlig om pakken skulle bli borte. Køber står selv ansvarlig for at gøre en vurdering af området er trygt nok til at pakken ikke bliver borte. Hvis dette er usikkert, så anbefaler vi valget I postkassen (til hentested) som er et sikkert alternativ.
- I postkassen (til hentested)
Hvis sendingen ikke får plads i postkassen bliver den tatt med til nærmeste hentested. Du får besked når pakken er henteklar. Dette alternativet er sikret end pose på døren.
- Levert hjem
Pakken bliver hjemleveret på døren.
3. Pris
Den opgitte pris for varen og tjenester ved udtjekning i netbutikken er den samlede pris, der skal betales. Denne pris inkluderer alle gebyrer og ekstraomkostninger som frakt. Ytterligere omkostninger, som sælger før købet ikke har informeret om, skal ikke betale.
Bestiller du varer som vi er tomme for og vi ikke kan skaffe dem i løbet af kort tid, vil du få besked pr. telefon eller epost. Er det noget som haster for deg, så gi oss en melding når du gør din bestilling og vi vil prøve at hjælpe dig. Send os gerne en epost på post@fandrops.no
4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter, når køberen har sendt sin bestilling til sælgeren.
Avtalen er alligevel ikke bindende, hvis det har forekommet skrive- eller smagsfejl i tilbudet fra sælgeren i bestillingsløsningen i netbutikken eller i køberens bestilling, og den anden del indså eller burde have indsett at det forelå en sådan feil.
5. Betalingen
Selgeren kan kræve betaling for varen fra tidspunktet, da den bliver sendt fra sælgeren til køberen.
Hvis køberen bruger kredittkort eller debetkort ved betaling, kan sælgeren reservere købesummen på kortet ved bestilling.
Ved betaling med faktura, bliver fakturaen til køberen udstedt ved forsendelse af varen. Betalingsfristen angiver af fakturaen og er på minimum 14 dage fra modtagelsen.
Købere under 18 år kan ikke betales med efterfølgende faktura.
6. Levering
Levering er sket når køberen, eller hans repræsentant, har overtaget varen(e).
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår af bestillingsløsninger, skal sælgere levere varen til køber uden uønsket ophold og senest 30 dage efter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres til køberens nærmeste postkontor, butik eller hos køber med mindre andet er særskilt aftale mellem partene.
7. Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på køber, når han, eller hans repræsentant, har fået varene leveret i tråd med punkt 6.
8. Retur & angrerett
Selgers returvarer i 14 dage. Ved passerte 14 dage siden køber mottok varen vil sælger ikke tilbyde tilbagebetaling eller bytting af vare med mindre det foreligger feil fra sælgers side.
For å få innvilget retur må varens stå være ubrugt, forsegling må være intakt samt bli leveret i samme tilstand som kunde mottok varen. Varen må da være i original forpakning.
Send returvarer til
Norske Nettbutikker AS avd Fandrops
Osveien 256
5229 Kalandseid
Køber er ansvarlig for at betale sendekostnadene for retur af varer ved benyttelse af angrerett.
Ved andre grunder for at returnere som for eksempel:
- Kunde har ikke registreret sit navn på opgitt adresse (Bring krævet at modtagers navn står registreret på opgitt adresse for levering) sådan at den automatisk bliver returnert.
- Pakken bliver ikke hentet på hentested indenfor hentefristen og automatisk tilbagesendt.
Når sælger modtager retur baseret på grunde ovenfor vil kun omkostningen for varen blive refunderet kunde. Ønsker kunden at modtage pakken kræver det at det legges ind en ny ordre.
Ved defekte varer gælder egne regler, se punkt om dette længere ned.
Vigtigt ved retur
Ved returnering af varer anbefales det at køber sætter sporing på forsendelsen sådan at forsendelsen kan følges. Selger kan ikke garantere, at varen kommer frem til sælgerens lager. Sporing vil gi køber tryghed og kontrol til at vide at returnere kommer vel frem. Ved returnering af varer vil refundering først skje når sælger modtager varene.
Selger tilbyder produkter med forskellige stoffer som andet koffein. Alle produkter, der bliver solgt på sider, har produktinformation og yderligere information om vores anbefalede maks. Selger står ikke ansvarlig for at køber/forbrugere overholder denne information.
Har du spørgsmål om vilkår ved køb
Kontakt os på epost. post@fandrops.no. Evt telefon 46460880.
Med mindre aftaler er unntatt fra angrerett, kan køberen angre købet af varen i henhold til angrerettloven.
Køber må give sælger melding om brug af angreretten inden for 14 dage fra bestillingen er udført af sælger. Jeg frister i alle kalenderdage. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller højtidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses for overholdt dersom melding er sendt før udløbet af fristen. Køber har bevisbyrden for at angreretten er blevet gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynder at løbe:
- Ved køb af enkeltstående varer vil angrefristen løbe fra dagen efter varen(e) er mottatt.
- Selges et abonnement, eller aftaler regelmæssig levering af identiske varer, løbe fristen fra dagen efter første forsendelse er mottatt.
- Består købet af flere leveringer, vil angrefristen løbe fra dagen efter leveringen er mottatt.
Angrefristen udvides til 12 måneder efter udløbet af den oprindelige fristen dersom sælger ikke før aftaleindgåelsen oplyser om at det foreligger angreret og standardiseret angreskjema. Tilsvarende gælder ved manglende oplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for at benytte angreretten. Sørg for, at næringsdrivende for at give oplysninger i løbet af disse 12 måneder, udløber alligevel 14 dage efter dagens købers mottok opplysningene.
Ved brug af angreretten må leveres tilbage til sælgeren uden unødig ophold og senest 14 dage fra melding om brug af angreretten er givet. Køber dekker de direkte omkostninger ved at returnere varen, med mindre andet er aftale eller sælger har unnlatt at oplyse om at køber skal dekke returomkostningene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for køberens brug af angreretten.
Selgeren er forpligtet til at tilbagebetale købesummen til køberen uden uønsket ophold, og senest 14 dage fra sælgere fik melding om købers beslutning om at benytte angreretten. Selger har rett til at holde tilbage betalingen til han har mottatt varene fra køberen, eller til at købe har lagt frem dokumentation for at varene er sendt tilbage.
9. Forsinkelse og manglende levering - købernes rettigheder og frist for at melde krav
Dersom sælgere ikke leverer varen eller leverer den for sendt i henhold til aftalen mellem partene, og dette skyldes ikke køberen eller forholdet på køberens side, kan køberen i henhold til reglene i forbrugerkøbslovens kapittel 5 efter omstendighedene holde købesummen tilbage , kræve opfyld andet , heve aftalen og/eller krav erstatning fra sælgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen af bevishensyn være skriftlig (f.eks. e-post).
Opfyldelse
Køber kan fastholde indkøb og kræve leje fra sælgere. Køber kan imidlertid ikke anmode om forudsætninger, hvis det foreligger en hind som sælger ikke kan vinde, eller dersom sælger vil medføre en så stor ulempe eller omkostning for sælger, at det står i væsentligt misforhold til køberens interesse i at sælger sælger. Hvis vanskene falde bort rimelig tid, kan du betale fornøden inden for rækkevidde.
Køberen taper sin rett til at krevelse om han eller hun venter urimelig længe med at fremme kravet.
Heving
Hvis sælgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal køberen købe sælgeren til at levere inden for en rimelig ekstra frist for kontrahent. Hvis sælger ikke leverer inden for tillægsfristen, kan køberen have købet.
Køber kan imidlertid købet umiddelbart hvis sælger nekter at levere varen. Tilsvarende gælder, hvis levering til en aftale tid var beslutningen for indgåelsen af aftalen, eller hvis køberen har underrettet sælger om at leveringstidspunktet er afgørende.
Leveres vare efter tillægsfristen forbrugeren har sat sig eller efter leveringstidspunktet som var beslutningen for indgåelsen af aftalen, der må krav om at få at gøres gældende inden for tid efter at købe en rimelig levering.
Erstatning
Køberen kan kræve erstatning for lidt tap som følge af forsinkelsen. Dette gælder imidlertid ikke dersom sælgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring af eksterne sælgeres kontrol, som ikke med rimelighed kunne blive taget i betraktning på aftaletiden, undgått, eller overvunnet følgene av.
10. Mangel ved varen - køberens rettigheter og reklamationsfrist
Hvis det foreligger en mangel, hvor man må betale inden rimelig tid efter at den er blevet opdaget eller byrden er blevet opdaget, giver sælger melding om at han eller hun vil påberope sig mangelen. Selger kan være om at køber dokumenterer fejlen/mangelen ved at tage et fotografi eller video af varen som tydelige dokumenter, hvor fejlen ligger. Send fotografiet eller video til sælgers e-post: post@fandrops.no eller på kundechat direkte i netbutikken.
Ved dokumenteret fejl erstatter vi denne i form af en ny tilsvarende vare. Fandrops AS kan være om at få den defekte varen tilbagesendt om nødvendig hvis nærmere inspektion af varens skade er nødvendig.
Køber har altid reklamert tidsnok dersom det sker inden for 1 mnd. fra mangelen blevet opdaget eller burde blevet opdaget. Reklamation kan ske senest til år efter at køber overtok varen. Hvis varen eller deler af den er ment at være væsentlig længere end til år, er reklamationsfristen fem år.
Hvis varen har en mangel og dette skyldes ikke køberen eller forhold på køberens side, kan køberen i henhold til reglene i forbrugerkøbsloven kapittel 6 efter omstendighedene holde kjøpesummen tilbage , vælge mellom røgning og omlevering , kræve prisavslag , kræve aftalen hevet og/eller kræve erstatning fra sælgeren.
Reklame til sælgere bør ske skriftligt.
Retting eller omlevering
Køberen kan vælge mellem at kræve mangelen rettet eller levering af tilsvarende ting. Selger kan dog sige, at der er købskrav, hvis kravet er umuligt eller volder sælgere urimelige omkostninger. Retting eller omlevering skal foretas inden rimelig tid. Selger har i starten ikke rett til at foreta mer end at avhjelpsforsøge for samme mangel.
Prisavslag
Køber kan kræve et passende prisafslag, hvis de ikke bliver rettet eller omleveret. Dette skyldes forholdet mellem nedsatt og aftale pris svarer til forholdet mellem tingens verdi i mangelfuld og kontraktmæssig stand. Hvis særlige grunder taler for det, kan prisavslaget i stedet sættes som mangelens betydning for køberen.
Heving
Hvis varen ikke er rettet eller omlevert, kan køberen også købe, når mangelen ikke er uvesentlig.
OBS: Selger anser ikke en knæk sjokolade som en defekt eller mangel på varen. Vi har enkelte godterityper som er skjøre i starten, og vi kan ikke stå ansvarlige for at pakken kan få en røff medfart hos Posten. Denne type produkter anser vi som gode og fine selv om "sjokoladen er knekt".
11. Selgerens rettigheter ved køberens mislighold
Dersom køberen ikke betaler eller aftaler de øvrige pligter, eller dette skyldes ikke sælgers forhold på sælgers side, kan sælger i henhold til reglene i forbrugskøbslovens kapittel 9 omstendighedene holde varen tilbage , kræve forholdlse af aftalen, kræve aftalen hevet samt kreve erstatning fra køberen. Selgeren vil også efter omstendighetene kunne kræve lejer ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimeligt gebyr ved uavhentede varer .
Opfyldelse
Selger kan fastholde købet og kræve at betale betale købesummen. Er varen ikke leveret, taper sælgeren sin rett hvis han venter urimelig længe med at fremme kravet.
Heving
Selger kan have aftaler hvis det foreligger væsentlig betalingsmislighold eller andet væsentligt mislighold fra køberens side. Selger kan dog ikke have hvis hele købesummen er betalt. Fastsetter sælgere og rimelige ekstra frister for leje og købere betaler ikke inden for denne frist, kan sælgeren købe.
Lejer ved forsinket betaling/inkassogebyr
Hvis køberen ikke betaler købesummen i henhold til aftalen, kan sælgeren kræve lejer af købesummen efter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, efter forudgående varsel, blive sendt til Køber kan da blive holdt ansvarlig for gebyr efter inkassoloven.
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom køberen unnlater at hente ubetalte varer, kan sælger belaste pengene med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke sælgerens faktiske udlæg for at levere varen til køberen. Et sådant gebyr kan ikke belastes købere under 18 år.
12. Garanti
Garanti som er af sælgere eller producenter, giver købere rettigheder og supplerer de køber allerede efter ufraviktig lovgivning. En garanti, at derved ingen begrensninger i købers rettighed til reklamation og krav ved forsinkelse eller mangler efter punkt 9 og 10.
13. Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for indsamlede personopplysninger er sælger. Med mindre køberen samtykker til noget andet, kan sælger, i tråd med personopplysningsloven, kun indhente og lagre de personopplysninger som er nødvendige for at sælgere skal kunne gennemføre forpligtelsene efter aftaler. Køberens oplysninger vil kun blive udleveret til andre, hvis der er tale om, at sælger skal få det gennemført en aftale nødvendig med køberen, eller i lovbestemt tilfælde.
14. Konfliktløsning
Klager rettes til sælger inden rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøge at løse enhver tvister i minnelighed. Hvis dette ikke lykkes, kan køberen kontaktes med Forbrugerrådet for mekling. Forbrugerrådet er tilgængelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også bruges hvis du ønsker at indgi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr .